Annemarie en Wim in América Latina

Angkor Wat

Wellicht overspoelen we jullie enigszins door om de twee of drie dagen een reisverslag te plaatsen. Maar het op deze manier vastleggen van onze ervaringen is voor ons noodzaak om het niet te vergeten; om het niet door de volgende ervaring te laten overschrijven. Zo krijgt alles een plek. In de avonduren bekijken we de foto's, gooien weg wat mislukt is en zoeken er wat uit voor de site. Zo beleven we de dag nog een keer, krijgt ons hoofd een beetje rust en staan we weer open voor de volgende indrukken.

Nu zijn we dus in Siem Reap, voor Cambodjaanse begrippen zeer toeristisch omdat dit het vertrekpunt is naar Angkor Wat. Voor het eerst deze reis weten we ons omgeven door bijna alleen toeristen, zelfs Nederlanders komen we hier veel tegen. Maar dat alles is het meer dan waard.

Angkor Wat is zo ongelofelijk mooi en bijzonder dat foto's en een beschrijving altijd tekort schieten. Angkor betekent letterlijk 'hoofdstad' of 'heilige stad'.

Toen bij toeval in 1860 de ruïnes van een tempelstad in de jungle ontdekt werden was dit een sensatie van de eerste orde, vergelijkbaar met de latere ontdekking van de Incastad Machu Picchu in het Andesgebergte.

Angkor was van de 9e tot de 14e eeuw de hoofdstad van het machtige rijk van de Khmer dat op z'n hoogtepunt naast het huidige Cambodja, van Zuid-China, tot Vietnam, Thailand en Birma besloeg. Het rijk heeft in die periode zowel militair, economisch en cultureel alles bepaald in de verre omgeving.

De tempels zijn het hoogtepunt van de bouwkunst in Zuidoost-Azie. Niets in Europa is ook maar enigszins vergelijkbaar met deze monumentale bouwwerken, die in grootsheid overeenkomen met de piramiden in Egypte.

De tempels waren staatstempels, bedoeld voor de cultus van de god-koning.

Elke god-koning probeerde zijn voorganger te overtreffen in grootte en uitbundigheid.

De meer dan honderd gebouwen die bewaard zijn gebleven, liggen verspreid over een terrein van 230 vierkante kilometer en vormen samen één groot openlucht museum.

Wij kiezen voor de fiets om in drie dagen tijd een groot deel van de tempels te bezoeken en vervolgens af te sluiten met de mooiste en grootste 'Angkor Wat'. Dit tempelcomplex is het best bewaard gebleven omdat het altijd bewoond gebleven is door monniken.

We hebben een tempel gezien 'Ta Phrom' die nog deels overgroeid was met bomen, de tempel waar de film “Tomb Raider” met Lara Croft is opgenomen. Daar kwam Ann-Mary (Lara) Croft helemaal tot leven natuurlijk.

Jammer genoeg voor ons geen verborgen catacomben en openschuivende stenen. Maar dat is ook niet nodig.

Het is (nogmaals) onbeschrijfelijk wat we allemaal zien: de galerijen met bas-reliëfs, de imposante, lotus-vormige torens met de reusachtige glimlachende boeddha's.

We zullen een paar foto's plaatsen wetende dat we hiermee het geheel tekort doen.

Vele tientallen kilometers hebben we gefietst in een hitte van tusssen de 38 á 42 graden (zeker de tweede dag). Voor Guillaume (Indiana) Jones niet het meest geschikte vervoersmiddel natuurlijk, hoewel hij een geharde avonturier is, maar scooters verhuren ze hier niet.

We zijn zelfs voor dag en dauw opgestaan om de zonsopgang bij Angkor Wat mee te maken. Helaas was er teveel bewolking die ochtend, maar het was wel een belevenis om dit mee te maken. Om half zes in de ochtend was het net zo druk als bij ons in de avondspits.

Het Khmerrijk heeft waarschijnlijk z'n oorsprong in dit gebied te danken aan het Tonlé Sap Meer. Door dit meer konden voor die tijd prachtige irrigatie-systemen worden aangebracht waardoor het gebied erg veel rijst opbracht.

Daarnaast is het meer van Tonlé Sap een van de rijkste visgronden ter wereld.

Het bijzondere van dit meer is dat het vier maanden per jaar, tijdens het regenseizoen, de overstroming van de Mekong opvangt.

In die vier maanden stroomt de Mekong niet naar zee maar de andere kant op naar het meer.

Overigens is het landbouwsysteem in de eeuwen erna tot nu nauwelijks veranderd. Er wordt nog veel gebruik gemaakt van ossen en er is ook veel handenarbeid.

Morgen verlaten we dit prachtige gebied om in het noordoosten van Cambodja de bergdorpjes te gaan bezoeken. Voor die reis hebben we waarschijnlijk vier dagen nodig.

Wordt dus vervolgd over........................

Janneke

Ha globetrotters. Wat een gave verslagen allemaal, ben stiekem wel n btje jaloers. Het leest lekker weg en wat een service al die extra info erin. We komen net terug van een klimvakantie(hemelvaart) en jullie hebben je klimactie ook al gehad zag ik op de foto's :-). De laatste tempels waar jullie geweest zijn lijken ook wel op op klimrotsen. Echt super om te zien. En al enge beestjes in de slaapkamer gehad? Succes met jullie tocht en vooral lekker genieten (dat straalt van elke foto af!) grtjs

Robin

IK MIS JULLIE !

Hannie

Hoi Wim, Annemarie.

Weer een mooie serie. Door jullie verhalen stijgt Cambodja op mijn verlanglijstje van nog te maken reizen, merk ik. Kortom ik ben gewoon jaloers.
Ik vroeg me af wat de bewoners rond het Tonlé Sapmeer doen met het gebied wat jaarlijks overstroomd wordt tijdens de regentijd. Hoe gebruiken ze dat? staan er huizen op palen??
Hebben jullie al een Giant catfish gezien??

Jannie

Lieve Anne en Wim, blij aub doorgaan met ons te overspoelen met jullie reisverhaal. Erg interessant en voor ons ook goed bij te houden zo... ha ha. Met het doorbladeren van de tv gids (je met toch wat doen) viel mij oog op een aankondiging van NGC (national geographic) op woensdag 27 mei om 23.00 uur Ancient Megastructures, documentaire over Angkor Wat. Ga dus maar even kijken. De afgelopen dagen hebben wij ook mooi weer in Nederland, waar we uiteraard erg van genieten. Hier alles oké. We maken ons op voor de laatste loodjes van het schooljaar, onze zomervakantie (Noord is eerste) is al over 6 weken.... In afwachting van jullie volgend avonturenverhaal met bijbehorende foto's. Heel veel liefs van ons uit Hoofddorp xxxxxxx

Hoi reizigers,
Ik ben het -natuurlijk.....- helemaal met mijn vrouw eens. Heerlijk die uitgebreide verslagen. Ik lees ze met veel plezier en wordt er alleen nog steeds jaloerserderder van.
Wat ik wel een beetje mis is de biologievragen de laatste mails...? Jullie bereiden vast eindelijk een echt moeilijke voor. Van Janneman begreep je al dat wij het er ook echt van nemen hoor. Komende Pinkster staat nog open maar het zou zo maar kunnen dat we dan ook weer op reis zijn!
Even wat anders: Annemarie kun jij me wat meer over Lund vertellen. Annie weet er eigenlijk niet zoveel van en nu Gerard er niet meer is ben jij eigenlijk de enige met meer kennis over Lund (de inschrijving is begonnen nl.).
Blijf schrijven en mooie foto's sturen en graag antwoord over Lund.
Grx

Bert

Hoi Annemarie (en Wim natuurlijk!). Dank voor je snelle reactie per sms op mijn vorige mail. Ik weet niet of mijn mobiel hetzelfde bereik heeft als de jouwe maar per sms vroeg ik je terug of je volgend jaar maart weer naar Lund zou willen?? Kun je me dat laten weten svp. Je ziet, hier business as usual of eigenlijk helemaal niet want we missen Gerard behoorlijk. Wat regelde die man toch onnoemelijk veel en snel pffffffff. We maken er het beste van en met elkaar komen we een heel eind. Blijf genieten en blijf schrijven en fotograferen. Grx,Bert