Annemarie en Wim in América Latina

Brasilia

We zijn in de hoofdstad van Brazilië waar we erg genieten van de strak vormgegeven architectuur. Brasilia is een echte autostad dus de stad lopend verkennen was wel even wennen. We dachten even naar de JK-brug (over het Paranoameer) te lopen, maar dat kon soms alleen maar met gevaar voor eigen leven tussen twee vierbaanswegen in. Terug naar het centrum toch maar even een taxi genomen. JK is de voormalige president Juscelino Kubitschnek, die liet Brasilia in de jaren vijftig binnen enkele jaren bouwen zodat de toenmalige hoofdstad Rio de Janeiro vervangen kon worden door een nieuwe, neutrale hoofdstad.

Wij vinden het een heerlijke stad die heel anders is dan alle andere steden die we ooit gezien hebben. Hotel Nacional is erg goedkoop en dateert uit de begin jaren van deze stad. Vergane glorie, maar nog altijd luxe met haar interieur en inpandig zwembad. Onze kamer daarentegen op de 10e verdieping is uitgerust met stalen schuiframen met enkel glas dus veel geluid. We hebben ook even onze Nederlandse Ambassade (toevallig) bezocht aan de rand van de stad.

Voor een biertje, lunch en diner gingen we graag downtown. Het is er gezelliger met locals, zwervers, mannen in pak, vrouwen met echte Braziliaanse billen, straatmuzikanten, gemêleerd gezelschap dus en..........het is er goedkoop. Zoals de locals zelf je bord samenstellen (soort buffet) wat dan letterlijk gewogen wordt om de prijs te bepalen, ongeveer 3 euro per bord. We hebben zelfs twee avonden gedanst tussen de locals, met dank aan de danslessen.

Op de foto’s kun je zien dat Brasilia hypermodern aandoet. De stad heeft in feite geen historie en is pas sinds 21 april 1960 de hoofdstad van het land. Een vreemd plan wellicht, maar bedoeld om de economische ontwikkeling van het Braziliaanse achterland te stimuleren. Wettelijk gezien is het echter geen stad en ook geen deelstaat, maar hoort Brasilia direct toe aan de Unie. Brasilia heeft dan ook geen burgemeester, maar wordt geleid door een (gekozen) gouverneur. Er wonen circa 2 miljoen mensen, niet alleen in de hoofdstad zelf, maar ook in de zogenoemde satellietsteden, kleinere steden die zich op enige afstand van Brasilia bevinden. Ieder jaar wordt de “geboorte” van Brasilia uitgebreid gevierd. Het hypermoderne karakter van de stad vindt je terug in vrijwel alle facetten. Brasilia kent geen straatnamen alleen maar cijfers. De stad heeft van bovenaf gezien de vorm van een vliegtuig, kijk maar eens goed naar de foto genomen vanuit de Torre de Televisao. In deze televisietoren is een platvorm op 75 meter hoogte, de totale toren is 230 meter hoog. Zoals gezegd, vanaf de grond is Brasilia heel wat moeilijker te verkennen, daar is de stad ook niet op gebouwd. De brede straten met vierkante woonwijken hebben niet één gelijkvloerse kruising. Ten oosten van de hoofdstraat (2x zesbaans) vind je alle regeringsgebouwen, zoals het Palacio do Itamarati (ministerie van buitenlandse zaken). Veel van de ministeries zijn beschadigd door stenengooiers, waarschijnlijk protestacties vanwege corruptie ed.

Vanavond reizen we verder en zoeken we het platteland weer op. Wordt vervolgd…………

Robinski

Tof tof tof, bedankt voor de geschiedenis en topografie les, weer wat geleerd. Geniet!

Mieke

Jaaaaah, lees ook veel nieuwe informatie; toch vroeger niet goed opgelet bij aardrijkskunde en/of geschiedenis ;-) Maar nu is het toch leuker omschreven, vind ik.....:-) Tot het volgende verhaal! Super om jullie zo te volgen. XXX