Annemarie en Wim in América Latina

Tres Marias

Paraíso Fazenda Tia Dora

We reizen dus niet rechtstreeks naar Rio Janeiro, maar maken een stop in het plaatsje Três Marias. Het is een rustig stadje aan de oever van de rivier São Francisco. De streek is omgeven door de zuivere wateren van het grote meer dat de naam draagt van het stadje. Het meer van Três Marias ontstond door het opwerpen van een van de grootste aarden dammen ter wereld de 'stuwdam Três Marias'. Het stuwmeer heeft een wateroppervlak van 1040 km², en een opslagcapaciteit van 21 miljard m³ water. We gaan het allemaal zien want we verblijven drie dagen op de afgelegen Fazenda Tia Dora, een paradijselijke omgeving buiten de bewoonde wereld. Ook bestijgen we weer het paard. De volgende ochtend willen we het afgelegen watervalletje gaan opzoeken. In deze tijd niet zo wijs want er is bijna geen water, het regenseizoen is pas in december. Maar we lopen anderhalf uur over stoffige wegen en smalle paden en dan blijkt er inderdaad nagenoeg geen waterval te zijn. Er is wel een klein stroompje dat voor een leuk meertje heeft gezorgd. We zijn helemaal alleen dus even alle kleren uit en duiken maar……Op de terugweg verdwalen we bewust, maar het loopt iets teveel uit de hand als we langs het meer niet verder kunnen omdat een eigenaar prikkeldraad tot in het meer heeft aangebracht. Een buurman, huisje iets hogerop helpt ons uit de brand en brengt ons terug naar Tia Dora, althans bijna want we komen onze manager van het hotel tegen die ons per auto aan het zoeken is. Tenslotte is het half vier en we waren om half tien vertrokken dus zijn we reeds zes uur onderweg…….;-) De manager wist natuurlijk niet dat wij ruim een uur gezwommen hadden en bewust een verkeerde route genomen hadden. Ze was heel erg ongerust en was ons dus gaan zoeken. Voor ons een geweldig avontuur; heerlijk zwemmen in volledige afzondering met zicht op de kuifseriema, toekan, zwarte gier, zwermen grote krekels en opnieuw de Caracara (roofvogel met witte nek). Voor de manager een reden om ons vol te stoppen met koffie en cake.

We schrijven dit verhaal vanuit een Guesthouse in de favela (krottenwijk) van Rio de Janeiro, wel met uitzicht op Copacabanastrand. Daarover later meer…….

Mas

Wauw wat een verhaal. En so lief van die manager. Mooie mensen al ontmoet jullie twee! Ben benieuwd hoe RIO is buiten de spelen om... iets minder druk misschien(?) geniet!
Kus

Chris

Alweer stout geweest. Dat moet toch een keer ophouden.

Wim

Hoi Mars, we genieten nu al volop in Rio, verhalen komen later.
Ok Chris, we zullen niet meer zo stout zijn

Mieke

Een verhaal met twee kanten....; doe voorzichtig jullie hè! X

Suus

Wat een heerlijke verhalen. Mooie avonturen! Geniet! x

Ilma

Júllie hadden die manager met koffie en cake moeten volstoppen, iemand zo de stuipen op het lijf jagen!