Annemarie en Wim in América Latina

Baja California Sur

Met onze Chevrolet Aveo verkennen we de East Cape van schiereiland ‘Baja California Sur’.

Van San Jose langs de kust naar Capo Pulmo gaat aanvankelijk over een asfaltweg, maar verandert na een half uurtje in een zandweg. Nog 44 km over een zandweg van dit kaliber zien we niet zitten dus keren we om in San Jose de route door de bergen te nemen.

We lunchen in Santiago, een klein dorpje bij het reservaat ‘Siera La Laguna’ en besluiten om twee dagen temidden van dit reservaat te logeren en wel bij Rancho Sol de Mayo. We weten dat er geen stroom (wel kaarslicht), geen internet en geen tv is en dat spreekt ons wel aan. Om bij ons verblijf te komen moeten we weer over 10 km zandweg, we riskeren het dit keer wel hoewel we ons af en toe afvragen of deze weg wel ergens uitkomt.

Wederom blijken we de enige gasten in ons kleine domein; slaap/badhuisje + kookhuisje met dakterras en tussen de twee huisjes in ‘n overdekt terrasje. Een ezeltje en de twee muilezels scharrelen regelmatig over ons terrein, erg leuke ervaring ;-)

De volgende ochtend gaan we op zoek naar Cascada del Canon de La Zorra. Vanaf ons dakterras hebben we verderop de rivier al gezien en de waterval al gehoord. Het duurt dan ook maar een kwartiertje voordat we de canon gevonden hebben. Het blijkt een idyllisch plekje met meerdere kleine watervalletjes en kleine meertjes tussen de rotspartijen zoals je die alleen in films als Blue Lagoon ziet. We zijn alleen dus gaan we even zwemmen ondanks de slang die van een rotsblok het water in glijdt. We blijven een poosje klimmen en zwemmen, het is een te mooie plek om weg te gaan.

Middags gaan op zoek naar Aguas Termales (heetwaterbron) bij Salta Rita, maar dan moeten we de ondiepe rivier oversteken met de auto. We durven het niet aan met onze huurauto en een alternatieve route gaat langs erg veel skeletten van runderen dus……… Als we “thuis” komen hebben we alle tijd om te koken, er is hier geen restaurant dus hebben we in het dorp voor twee dagen eten en drinken gekocht inclusief 6 liter drinkwater.

Des avonds maken we een vuurtje en drinken een lekker biertje. Wim ziet in het schemer een spin van zo’n 10 cm doorsnee over het terras lopen. Met behulp van de zaklamp-functie op de IPhone kunnen we de spin (Tarantula?) filmen.

De dag dat we de auto moeten inleveren rijden we via de kustweg de bergen in om te eindigen in La Paz. Deze stad ligt aan een baai waardoor er weinig golven zijn aan het strand. La Paz heeft een prachtige boulevard met meerdere strandjes en aan de andere kant van de weg overal restaurantjes en bars. Zelfs op woensdagavond is er veel vertier op en aan de boulevard.

Donderdagochtend nog even gezwommen in de zee en ‘s-middags naar Puerto Pichilinque. De Ferry naar het vaste land vertrektom half drie en om 21.30 uur stappen we aan wal in Topolobampo om vervolgens met een taxi in een kwartiertje naar Los Mochis te rijden. Om 22.30 uur eten we langs de straat een paar heerlijke Taco’s. Hier begint ook een van de mooiste treinreizen ter wereld namelijk die door Barranca del Cobre, (Copper Canyon Express)……..maar daarover volgende keer meer…….....