Annemarie en Wim in América Latina

El Chepe Express / Chihuahua Pacifico

Vanuit Los Mochis nemen we een bijzondere trein naar Chihuahua dwars door Barranca del Cobre (Koper Canyon). Deze rit is een van de mooiste treinreizen ter wereld met El Chepe Express of Chihuahua Pacifico. De treinrit door de Copper Canyon neemt ons mee door meer dan 70 tunnels en over 28 bruggen. De rit voert ons de hoogte in, door de ruige kloven van de Sierra Madre, langs duizelingwekkende diepten, door desolate zones, cactus- en pijnboomgebieden en koloniale dorpjes. De rit duurt gemiddeld 15 uur, maar wij doen er vijf dagen over omdat we drie keer uitstappen en een of meerdere nachten blijven logeren. De Barranca del Cobre, ook Koperkloof of Copper Canyon genoemd is met haar ruwe kloven spectaculair te noemen. De kloof bij Divisadero is op sommige plaatsen nog dieper dan de Grand Canyon in de VS. De kloof is 1800 meter diep en 1500 meter lang. Daar gaan we stoppen natuurlijk.

Maar eerst stoppen we in El Fuerte het geboortedorp van Don Diego de La Vieja (spreek uit La Vega) ook wel bekend onder de naam Zorro (de vos). Zorro voor Wim vooral een jeugdherinnering door de TV-serie uit 1957/59, de volledig in zwart geklede en gemaskerde held die strijdt tegen het onrecht in Mexicaans California. Dat doet hij samen met z’n trouwe bediende Bernardo die niet kan praten en alleen in gebarentaal spreekt. En dan is er natuurlijk ook nog de te dikke sergeant García en Tornado het zwarte paard van Zorro. Het geboortehuis van Zorro is nu een hotel waar wij overnachten, maar Zorro is alom vertegenwoordigd in foto’s, beelden en in werkelijkheid tijdens een avondoptreden. We laten het ons welgevallen en maken er mooie foto’s en een filmpje van. El Fuerte heeft een mooie geschiedenis en is wonderwel authentiek gebleven, waardoor er veel toeristen op af komen. Het dorpje heeft prachtige koloniale gebouwen en een replica van het oorspronkelijke fort.

Na het avontuur met Zorro reizen we verder met El Chepe om vroeg in de middag in Divisadero uit te stappen om te gaan logeren in hotel Mirador, dat gebouwd is op de rand van de afgrond, alle kamers met zicht op Barranca del Cobre.

We maken met z'n tweeën duizelingwekkende wandelingen en blijken nog altijd weinig hoogtevrees te hebben, uiteraard zijn we wel voorzichtig en genieten we van de ongelofelijke uitzichten. Met gids verkennen we de Oteros Canon inclusief bezoek aan een indiaanse (Tarahumara) vrouw (verwant aan Mayo) die in een half grot/hut woont. Een wandeling over de Mirador Estrellas op 2400 meter met diepe afgronden en prachtige uitzichten is de kers op de taart (zie foto’s).

Twee kilo zwaarder na 2 nachten all inclusive in hotel Mirador: koud/warm ontbijtbuffet , drie gangen warme lunch en drie gangen diner.

Onze derde stop is in Creel waar we in een simpel motel logeren en heel bescheiden eten. We huren een mountainbike en fietsen zo’n 25 kilometer door heuvelachtig terrein. We bezoeken de vallei der paddestoelen & kikvorsen (bijzonder gevormde rotsen). De vallei van de apen (wij vonden ze meer lijken op grote cactussen) is een prachtige rotspartij waar we erg van genieten. Op de terugweg nemen we een pad dwars door de natuur naar het meer Arareko om vervolgens moe maar voldaan terug te keren naar Creel.

Het eindpunt van de Chihuahua Pacifico is voor ons zoals gezegd Chihuahua, een stad met een revolutie-geschiedenis. Mexico werd sinds de Spaanse verovering in 1521 bestuurd door de Spanjaarden. Het bestuur werd gevormd door Europese Spanjaarden die na hun termijn weer terugkeerden naar Spanje. De Creolen (in Mexico geboren Spanjaarden begonnen zich in de achttiende eeuw te emanciperen en wilden ook gezag bekleden. Sinds 1821 is Mexico een onafhankelijke republiek. Er zijn vele musea die deze onafhankelijkheid en ook de latere Mexicaanse revolutie in beeld brengen. Na wat leesvoer bezoeken wij twee musea: Casa Chihuahua en Museo Historico de la Revolucion Mexicana. We genieten van wandelingen door deze mooie stad en genieten van de heerlijke Mexicaanse keuken.

Na drie nachten Chihuahua vliegen we naar Cancun te Yucatan in het zuiden van Mexico om de verschillende Maya tempels en piramides te gaan bezichtigen.

Voor de liefhebbers van geschiedenis: velen Mexicanen raakten geïnspireerd door de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog en de Franse Revolutie in de 18e eeuw. Hier en daar braken opstootjes uit en er werden geheime genootschappen tegen de Spaanse overheersing gevormd. Don Miguel Hidalgo was een Mexicaanse priester van creoolse afkomst (Chihuahua) die de Mexicaanse onafhankelijkheidsoorlog in gang zette. Hij leerde indiaanse talen en brak openlijk kerkelijke voorschriften zoals die van seksuele onthouding voor geestelijken. Hidalgo werd lid van een groep rond Josefa Ortiz de Dominguez en Ignacio Allende die in het geheim plannen smeedden voor een opstand van mestiezen en indianen tegen de Spaanse overheerser, gericht op onafhankelijkheid van Nieuw Spanje. Nadat Hidalgo ter dood was gebracht volgden nieuwe leiders hem op. Pas op 24 augustus 1821 ondertekenden partijen het verdrag van Cordoba, waarbij Mexico onafhankelijk werd. De Spaanse regering weigerde aanvankelijk het verdrag van Córdoba te erkennen en beschouwde Mexico nog steeds als kolonie. Die erkenning kwam pas nadat de Mexicanen in 1829 het Spaans leger, dat Mexico probeerde te heroveren, versloeg. Hidalgo wordt nog steeds vereerd in Casa Chihuahua, het prachtige Palacio Federal. De muurschilderingen zijn ongelofelijk omvangrijk en brengen de gehele onafhankelijkheidsstrijd in beeld.

Hoewel Mexico onafhankelijk was geworden veranderde er weinig qua sociale verhoudingen. De creolen vervingen de Europese Spanjaarden als bestuurders, maar de mestiezen en Indianen bleven een ondergeschikte positie behouden. De economie was in het slop geraakt; het zou nog decennia duren voordat dit enigszins hersteld was. Verder had de oorlog aan zo'n half miljoen mensen het leven gekost. Begin 20e eeuw leide dit tot de Mexicaanse Revolutie met weer een bekende revolutionair uit Chihuahua namelijk Francesco (Pancho) Villa. Pancho Villa was een bandiet, revolutionair en later generaal, maar vooral een van de meest legendarische leiders in de Mexicaanse revolutie. Er zijn verschillende films over hem waarin hij zelf ook een rol speelt. Het voormalige huis van Villa is nu Museo Historico de la Revolucion Mexicana. De met originele meubels behouden villa staat vol met oorlogsmateriaal en zelfs de met kogels doorboorde auto van Villa is te zien (incl.kogelgaten). Honderden foto’s geven weer hoe de leefomstandigheden toen waren en vooral de adoratie van zijn weduwe en het volk voorPancho Villa hoewel hij best omstreden genoemd mag worden.