Annemarie en Wim in América Latina

Geen einde, maar een doorstart!

Het is nu bijna vijf maanden na ons ongeluk in Vietnam, we hebben de weg naar herstel nu toch echt gevonden en ........ zoals we onszelf in het ziekenhuis van Hanoi al wel beloofd hebben: we gaan onze reis door zuidoost Azië afmaken.

Even voor onze nieuwe lezers:

Eind april zijn we naar Indo-China vertrokken voor een rondreis van vier maanden. Drie maanden een fantastische reis gehad waarvan de laatste weken op een motor door Vietnam.

Daar zijn we in juli door een vrachtwagen frontaal aangereden. We hebben vervolgens drie weken in Hanoi in een internationaal ziekenhuis gelegen met forse verwondingen en begin augustus (zomervakantie) naar huis vervoerd met een zogenaamde brancardvlucht en moesten thuis met medische zorg verder herstellen.

Daarna heeft Wim de nodige tegenslagen gekend, van ontstekingen aan botten tot een chronisch subduraal hematoom (bloeduitstorting tussen hersenvlies en schedel).

Voor het laatste probleem is hij in oktober geopereerd te Tilburg op de afdeling Neurochirurgie. Ten behoeve van het herstelproces mocht hij zes weken niet autorijden en in principe pas daarna lichte bureauwerkzaamheden verrichten.

Na zoveel tegenslagen hield hij zich zoveel mogelijk aan de medische adviezen.

Ook mentaal konden we wel een opsteker gebruiken. We waren zo abrupt weggeplukt uit onze euforie (fantastische reis) en daarna volgde voornamelijk maanden van pijn en tegenslag.

We hadden plotseling een heel ander leven waarbij niets vergelijkbaar was met ons vroegere leven. Alleen verbaal waren we vrij om met elkaar om te gaan. Fysiek waren we niet meer in staat om intiem met elkaar op de bank te liggen of zitten, heerlijk te vrijen of zelfs maar hand in hand te wandelen. Werkzaamheden moesten we uitbesteden aan de vele lieve mensen om ons heen. Het heeft ongelofelijk veel impact op onze geestelijke gesteldheid gehad.

Gelukkig gaat het nu echt veel beter, zowel fysiek als mentaal.

Annemarie mag weer alles doen en probeert al vaak zonder krukken te lopen.Ze heeft via de huisarts een verwijzing voor de fysiotherapeut om te helpen bij het afwikkelen van haar voet. Tot volledig herstel is het op langere afstanden wel handig om één kruk te gebruiken.

Wim is volgens de neurochirurg in Tilburg hersteld van zijn hematoom en heeft minder dan een promille kans op herhaling. Er zijn nog wel andere kwetsuren die hem plagen, maar toch is hij vol goede moed over zijn herstel.

Het blijft nog even spannend of Annemarie goed genoeg kan lopen en of Wim een flinke rugzak kan dragen, maar .................... we gaan overeenkomstig ons plan in het ziekenhuis van Hanoi, eindelijk onze reis in Vietnam afmaken.

In goed overleg met de schoolleiding en de bedrijfsarts hebben we besloten om opnieuw naar Vietnam te vliegen om daar in ruim drie weken onze reis af te maken. We hopen dan niet alleen fysiek, maar vooral ook mentaal weer sterk terug te komen.

We vertrekken op 10 december a.s. vanuit Schiphol via Peking naar Hanoi en vliegen vanuit Saigon op 3 januari 2010 weer retour.

We hopen dat jullie wederom onze reis zullen volgen en reageren op verschillende opmerkelijke zaken die wij daar aantreffen.

En uiteraard hopen we jullie na Nieuwjaar allemaal weer in goede gezondheid aan te treffen.

Wordt vervolgd ......................

Liny

Stoer!
Ik hoop dat met dit vervolg niet alleen het jaar, maar ook de reis "rond" gemaakt wordt. In alle opzichten!
Alvast een heel goede tijd toegewenst met elkaar, fijne feestdagen en een goed begin van 2010. En een veilige terugkomst.
Veel liefs van Liny

Dorry

Top! Geniet er van. Van alles wat je nog had willen doen in de zomer. "Take care!!!" Ik kijk al uit naar jullie verhalen. Goede reis en heelhuids terug.
Liefs, Dorry.

elleke

Ik vind het moedig, verstandig en supertof! Hoop dat de komende weken in Vietnam precies datgene opleveren wat jullie nodig hebben om de ervaringen van 2009 op een mooie en helende wijze af te ronden. Ik wens jullie heel veel genieten toe.

Mieke en Peter

Lieve vrienden....., bijna is het weer zover dat jullie vertrekken. Laatst in Inor hebben we met jullie nog uitgebreid gesproken over deze stap. We weten hoe belangrijk het voor jullie is om dit te doen en we hebben gezien hoe jullie ogen gingen stralen toen je over de komende reis vertelde. En waarschijnlijk is het voor veel van jullie vrienden (in ieder geval zeker voor ons), ook een goede actie. Nu vertellen we wel eens over jullie reis en steenvast kom je dan te praten over het ongeval en krijgen de andere dingen minder aandacht. Straks is deze reis echt afgesloten op de manier zoals jullie dat voor ogen hadden en daarmee ook voor ons. Geniet met volle teugen en we wensen jullie "een behouden vaart" !!!
Mieke en Peter.

mariëtte en arie

Dat wordt een bijzondere voortzetting van jullie reis! Wat een goed plan, jullie hebben wel lef! Geniet ervan! Wij wensen jullie een fijne tijd, warme kerstdagen en een heel bijzondere jaarwisseling in Vietnam! Jullie hoeven deze keer zelf níet voor vuurwerk te zorgen hoor!

Bas

Oud en nieuw in Vietnam!!! Dat is de juiste manier van verwerken ........ 'the finishing touch' !!!!!
Annemarie en Wim, goede reis en heel veel plezier!!!

Ilse Heidekamp

Wat ontzettend knap dat jullie de reis af gaan maken!!!
Geniet ervan!!!

Fanny

Wat een verassing! En wat goed! Ik had al zo'n gevoel dat jullie er nog niet klaar mee waren. Ik hoop dat jullie hiermee op de manier terug komen zoals dat voor het ongeluk was gebeurd. Opgefrist en vol met avontuurlijke energie!

Heel veel plezier!

Suerte y cuidate mucho!

John Akkermans

Beste Wim en Annemarie,

Fantastisch nieuws vind ik dat jullie weer terug gaan.
Uiteraard ga ik jullie weer zoveel mogelijk volgen,
Ik wens jullie veel plezier en een frisse nieuwe start in 2010.
Ik hoop jullie gezond en wel weer te zien na de kerstvakantie.

Groeten John

Evert

Ik wens jullie alle goeds toe en hoop dat de reis in alle opzichten nu afgemaakt kan gaan worden. geniet ervan!!

Linda Nightingale

Hoi Ome Wim en Annemarie!

Nou, dat is me wat! Super goed, veel succes en geniet er samen van!

Liefs van Linda

Ilma

De cirkel moet rond. Dat vergt wel moed Ik hoop dat al onze positieve gedachten kunnen bijdragen aan een mooi vervolg en een behouden terugkeer.

Liefs en alle goeds, Ilma

Linda Langens

Lieve Wim en Annemarie,
Heel veel plezier en succes met het verolg van jullie geweldige reis. Geniet er van samen!
En doe voorzichtig..

xx. Linda

Cor en Helma

Hoi Wim en Annemarie
Wij wensen jullie een goede reis en hopen dat jullie het voor je gevoel straks wel goed hebben afgesloten.
Geniet er van tot in 2010.
Groetjes Cor,Helma,Christa en Linda.