Annemarie en Wim in América Latina

Sihanoukville

Sihanoukville is vernoemd naar koning Sihanouk die van 1953 tot 1973 het rijk leidde tot de overname door de Rode Khmer. Nadat Vietnam een nieuwe regering geïnstalleerd had werd Sihanoek in 1993 opnieuw tot koning gekroond. De huidige koning is Norodom Sihamoni (toevallig vandaag jarig; daar horen jullie binnenkort meer over).

De stad is niet veel meer dan een zeehavenstad, begin jaren zeventig aangelegd en daarme de enige zeehaven van Cambodja. Daarnaast heeft de stad enkele mooie stranden die steeds meer toeristen trekken. Wij zijn op een van de stranden even gaan kijken om vervolgens een lekker biertje te drinken, maar dan wel in de schaduw.

Sihanoukville is een stuk duurder dan alle voorgaande steden, zowiezo is Cambodja duurder dan Vietnam. Dat hadden we niet verwacht. De kloof tussen arm en rijk is hier ook groter. Tijdens het avondeten stonden kleine zwervers in de leeftijd van Tijn, bij onze tafel te wachten wanneer we stopten met eten. Onmiddellijk werden de restjes verorberd met handen en voeten. Het zijn echte zwervers in groepjes van zo'n 7 à 8 kinderen. Ze verzamelen ook blikjes ed. Het is buitengewoon schokkend om dit mee te maken. We worden er een beetje triest van.

Deze stad wordt door Backpackers vaak bezocht voor het Ream National Park. Land, zee, zandstranden mangrovemoerassen, groenblijvende bossen, kreken, koraalriffen en twee eilanden ter grote van 210 vierkante kilometer. In de jaren zeventig beschermd verklaard vanwege de bijzonder flora en fauna. O.l.v. een gids gaan we dit park bezoeken.

Er zijn meer dan honderd verschillende vogelsoorten waaronder visarenden en ooievaars in twee uitvoeringen. In het park leven herten, civetkatten, miereneters, en een bijzondere apensoort, de krabetende makaak.

In de zee komen dolfijnen voor, we hebben er daadwerkelijk een gezien, op afstand weliswaar, maar de gids was erg trots. Na een tocht over de rivier komen we bij een zogenaamd ongerept strand aan. Daar is tijd om wat te zwemmen voor de liefhebbers, wij gaan op verkenning uit. Daarna zijn we dwars door de jungle gelopen (jungle is een wat groot woord) om na een poosje uit te komen in een klein vissersdorpje aan de rivier. Daar hebben we heerlijk geluncht, uiteraard vis. Niet een hele spannende tocht vandaag met veel apen en andere wilde dieren, maar wel een lekker dagje op sjouw.

Des avonds in de bar van ons guesthouse “G-Day Mate” (good day mate), jullie raden het al, gerund door een Australier, ontmoeten we Jim. Jim woont hier ook en runt iets verderop ook een bedrijfje. Jim is nu 61 en is op 55 jarige leeftijd, na drie mislukte huwelijken allereerst naar Thailand gegaan. Naar eigen zeggen als sextoerist. Na de nodige omzwervingen woont hij nu 2,5 jaar in Cambodja. Zijn Khmervriendin (Cambodjaanse) is hij alweer kwijt en hij heeft het allemaal wel gezien en gehad. De man is werkelijk een waterval en hij komt al snel 'gezellig' dichterbij om beter te kunnen kletsen terwijl de hele bar kon horen wat hij vertelde. Dit soort mannen zijn er naar onze smaak iets te veel in dit land en wellicht ook in de rest van Azie.

Inmiddels zijn we in Phnom Penh, klaar voor nieuwe avonturen.......

Mariëtte en Arie

Kippenpoten???
Nu weet je meteen waarom die kale kalkoen de kuierlatten nam. Die wist zijn lot mooi te ontlopen!
Prachtige foto's, leuke verhalen, we genieten op afstand mee!

Chris

Prachtige verhalen, vooral die over jullie ontmoetingen met al die gewone, bijzondere mensen.

Louis

Leuk dat jullie kritisch blijven t.o.v. westerlingen die m.i. om verkeerde redenen in Azië verblijven. Mooi dat de gewone mensen in jullie verhalen voorkomt. Ik ben benieuwd naar de rol van vrouwen in het algemeen.
Louis