Annemarie en Wim in América Latina

Sao Paulo

18 juni 2017 om zes uur zondagochtend komt de taxi voorrijden in Den Bosch. We zijn op tijd op Schiphol waar inchecken en de douane vlot verloopt. Om 17.00 uur Braziliaanse tijd komen we aan op het vliegveld van Sao Paulo waar we na een kopje koffie een taxi nemen richting hotel Michel. Bekende taferelen: geen idee van ‘n reservering, spreken natuurlijk geen woord Engels en zelf meegenomen lakenzakken/kussenslopen komen direct weer van pas. Het is er gewoon ‘erg vies’. De volgende dag vragen we om schone lakens en dekens.

Onze eerste dag in São Paulo, het kloppend hart van de Braziliaanse én Zuid-Amerikaanse economie gaat voorspoedig, we zijn weer los!!! De meeste reizigers stappen alleen maar over in São Paulo om door te vliegen naar andere uithoeken van het land maar wij willen een paar dagen blijven om te acclimatiseren en Brazilië via deze grote stad te leren kennen. Het is winter hier; 22 graden en een zonnetje dus nog altijd T-shirt weer, maar wel om 18.00 uur donker en pas om 07:00 uur licht. Voor ons een gek contrast.

Sao Paulo is niet alleen de grootste stad van Brazilië met officieel 12 miljoen inwoners en officieus 22 miljoen. Dat is anderhalf keer meer inwoners dan heel Nederland. Sao Paulo is vanaf ongeveer 1900 uitgegroeid tot de grootste stad van Zuid-Amerika! Vanwege het gunstige economische klimaat wisten vele immigranten uit alle delen van de wereld de weg naar deze wereldstad te vinden. Hierdoor is São Paulo een boeiende smeltkroes geworden van de meest uiteenlopende culturen. Paulista’s zijn vriendelijk en willen ons graag helpen bij het lezen van de kaart, maar we komen in zo’n geval van de regen in de drup. Ze spreken geen Engels en kaarten lezen kunnen ze ook niet. We lopen dus ook echt teveel en verdwalen een paar keer in deze enorme stad. Als we te ver buiten het centrum geraken biedt de taxi uitkomst ;-) Openbaar vervoer en taxi's zijn goed betaalbaar in Sao Paulo. Er zijn in deze stad veel daklozen, eigenlijk enorm veel daklozen die overal in de stad liggen, ook overdag.

Sao Paulo heeft alles van een mondiale stad, een indrukwekkend zakencentrum, mooie parken en een grote Kathedraal. We hebben een wandeling gemaakt door natuurpark Ibirapuera. Helaas was het kunstmuseum van São Paulo, één van de grootste musea van Latijns-Amerika gesloten. Hier hangen werken van onder andere Karel Appel, Giovanni Bellini, Jeronimus Bosch, Sandro Botticelli, Calder, Paul Cézanne, Lucas Cranach der Ältere, Paul Gauguin, El Greco, Vincent van Gogh, Frans Hals, Pablo Picasso en vele anderen. Met een flinke wandeling door deze enorme stad hebben we ook nog de kathedraal een bezoek gebracht. Het gebouw is één van de grootste neo-gotische kathedralen in de wereld, wij waren niet onder de indruk, maar wij hebben dan ook de Sint Jan in Den Bosch ;-)

Brazilië is verreweg het grootste land van Zuid-Amerika. De grootste rivier van de wereld, de Amazone, loopt voor een groot gedeelte door dit land. Door de omvang en ligging van het land is er veel variatie te vinden. Zo zijn er dichtbeboste delen, vlaktes, maar ook intensief bebouwde grond te vinden. Door zijn omvang en de vorm van het land grenst Brazilië aan veel landen: Uruguay, Argentinië, Bolivia, Paraguay, Peru, Colombia, Frans-Guyana, Suriname, Guyana en Venezuela. Deze landen zijn op veel punten verschillend van elkaar, maar een belangrijke overeenkomst is dat de meeste landen Spaans spreken. In Brazilië spreek men door de Portugese overheersing natuurlijk Portugees. Weten jullie hoe moeilijk die taal is :-(

In Brazilie wonen krap 200 miljoen mensen. Dit maakt dat ongeveer de helft van de Zuid-Amerikanen Braziliaans is. De meeste mensen wonen in de dichtbevolkte steden aan de oostkust. De grootste steden zijn: São Paulo, Rio de Janeiro, Salvador, Brasilia en Fortaleza. Deze vijf zijn al goed voor ruim één achtste van de totale bevolking. Naast Sao Paulo gaan we ook Brasilia en Rio de Janeiro zien.

Morgen gaan we vertrekken naar Campo Grande in het nagenoeg onbevolkt gebied van Brazilië. Wordt vervolgd………..

Wiebe

Ben je een voetballiefhebber? Er is een mooi voetbalmuseum in Sao Paulo, waar ze zelfs aan Cruyf hebben gedacht. Maak er een mooie reis van!

Robinski

Jeetje wat een avontuur al in zo'n korte tijd. Geniet ervan, I follow you! ????

Marten

Meteen een duik in het diepe. Klinkt goed allemaal!

Chris

Veel plezier!

Mieke

Een mooi begin, van een lange en mooie reis!
Kus X

Joanie

Wat leuk om zo mee te worden genomen in jullie reis. Fijn dat de vlucht goed is verlopen. Toch nog knus naast elkaar :) Geniet er van!!

Mas

Benieuwd naar Campo Grande! Have fun :) x

Jose

Het begin is er, geniet van jullie reis en samenzijn. Heerlijk om dit zo met elkaar te kunnen doen. X