Annemarie en Wim in América Latina

Per Kia Picanto door Uruguay

In Montevideo staat eenwitte Kia Picanto voor ons klaar, de rugzakken passen net achter in de kofferbak. We rijden langs de kust naar Punta del Este, het oostelijke punt waar we walvissen gaan spotten. Het is koud en er is geen VIN te spotten ;-) We trekken noordelijk het binnenland in en de luxe verdwijnt als sneeuw voor de zon. Maldonado is de stad boven Punta, maar heeft een dorps karakter. Al snel houdt asfalt op en wordt het hard-onverhard. Gelukkig komt hetasfalt na 40 km terug (spiksplinternieuw). We rijden door de leegte met hier en daar een huis of Estancia (boerderijtje). We hebben gekozen voor Aigua en bij het binnenrijden denken we……neeeeee, maar de huizen worden meer van steen en het wordt een heus dorp. We vinden ook nog een slaapplaats, maar het diner wordt door onszelf verzorgd. Beetje improviseren in een leuk dorp waar de bank nog een ouderwetse bank is met baliemedewerker en politietoezicht. Met de creditcard en ID krijgen we wat geld om wat eten te kopen. Morgen gaan we verder met onze Kia Picanto.

Estancia Finca Piedra. We zien veel onderweg, pittoreske dorpjes en vele kleine armoeiige huisjes her en der in het landschap. We rijden over rode zandwegen, verharde wegen met gaten en nieuw aangelegde asfaltwegen. We rijden door een krottenwijk van het laatste dorpje voordat we onze bestemming bereiken, een schril contrast met de eerste blik op onze Estancia. De oorspronkelijke wijnboerderij is meer dan 1000 hectare groot. Na een heerlijke maaltijd en een stille nacht is het de volgende dag koeien melken, Nandus bekijken, capibaras aaien en wederom paardrijden dit keer in rotsachtig heuvellandschap. In de zomer kun je ook mee wijnplukken ed. Ze produceren hier vier goede en lekkere wijnen. We eten hier vier keer per dag: 'all inclusive.'Ontbijt, lunch, teatime en diner van half negen tot elf uur. Kortom; veel luxe en teveel calorieën ;-).

Na twee nachten stappen we weer in onze Kia om deze in Colonia weer achter te laten. Colonia del Sacramento is een oud koloniaal stadje, beetje het Valkenburg van Uruguay. Het ligt aan de kust tegenover Buenos Aires.Op zich wel leuk en sfeervol om even doorheen te slenteren ware het niet dat het stevig regent en maar een graad of 12 is. Brr. Schuilen in een barretje direct aan de kust dus.

In dit land vinden wij de verschillen erg groot; arm/rijk, ouderwets/hip & trendy, boerenkarren/dure pick-up trucks. Uruguay iseen van de kleinste landen in Zuid-Amerika. Het heeft zijn naam te danken aan de gelijknamige rivier. Dit landheeft ca. 3,5 miljoen inwoners en is sinds 1967 een republiek. Ze behoren tot de vrijste politieke omstandigheden van het continent. Het landschapis veelal verschillend. Het heeft rotsachtige heuvels met veelvruchtbaar laagland, ideaal voor de veeteelt.We hebben voor morgenvroeg de SeaCat (catamaran Ferry) geboekt naar Buenos Aires.We nemen dus afscheid van Uruguay.

Mieke

Weer mooi omschreven en zie het 'landje' zo op mijn netvlies ontstaan!;-) X