Annemarie en Wim in América Latina

Hernieuwde kennismaking met Hanoi

Overboekt! China Southern Airlines kan ons nog geen stoel geven. “Sorry mevrouw, mijnheer, u mag naar de Gate, maar of u op deze vlucht meekan kunnen we nog niet met zekerheid zeggen.”

Maar..... dankzij de door jullie gedoneerde talismannen, krijgen we binnen 10 minuten toch een ticket met een stoelnummer. De zweethandjes drogen weer op.

In het vliegtuig ontmoeten we Karel, toevallig ook afkomstig uit Den Bosch en student aan de dansacademie in Tilburg. Zijn moeder is van Filipijnse afkomst en zijn vader een Boschenaar. Hij is op weg naar Manilla voor een dansstage van een maand in het geboorteland van zijn moeder. Ook hij vliegt zoals wij via Peking (Beijing). Bij de gate blijken we eerst met de bus naar het vliegtuig te moeten. Het is 3°C en we staan te blauwbekken voor de trap voordat we het toestel in mogen. Na in totaal drie vluchten komen we aan in Hanoi. Enige spanning of onze rugzakken ook zijn aangekomen. Na drie kwartier opluchting, maar ook zorg want het is al bijna twaalf uur 's-avonds en de meeste hotels sluiten om 23.00 uur weten we. Om 12.45 uur stappen we het Grand View binnen, een mooi maar redelijk duur hotel.

Met een jetlag gaan we de volgende ochtend om 11.30 uur de stad in om te brunchen. Scrambled eggs en sterke koffie doen wonderen. We gaan op zoek naar onze motor en..... ja hoor daar istie, duidelijk alweer door meerdere avonturiers gebruikt. Ons volgende doel is natuurlijk L’Hôpital Français de Hanoi.

Onverwacht veel verpleegkundigen die ons herkennen en onmiddellijk vragen hoe het met ons gaat en of we voor een check up komen. Directeur Philippe Biberson is helaas, het is zaterdag, niet aanwezig.

Dan is het zondag en dus tijd om naar de Tempel te gaan. Het wordt de Chua van Mieu of Tempel van de Literatuur. De tempel werd in 1070 door keizer Ly Thanh Tong opgericht ter ere van Confucius, gewijd aan wetenschap en literatuur. Zes jaar na de oprichting werd in de tempel de Quoc Tu Giam (School voor de Bloem der Natie) gevestigd. Deze eerste universiteit van het land onderwees zonen van de adel de Confuciaanse waarden en leidde hen op tot bestuursambtenaar.

Hoewel jullie het allemaal weten; Confucius (551 – 479 VC) was een groot politicus, onderwijzer en filosoof van Chinese afkomst.

Het is een indrukwekkende tempel met een rijke historie gevat in prachtige beelden. We hebben in een oude collegezaal ook even genoten van heerlijke Vietnamese live muziek op bamboo instrumenten, een rustpunt in een drukke stad.

De heenweg hebben we lopend afgelegd (2 km) en ook de terugweg naar Hang Bé ondernemen we te voet. Voor Annemarie een hele onderneming en tegelijktijd een goede oefening. Wat een prachtige stad met nog vele herinneringen aan de koloniale tijd en ons vorige verblijf hier.

Feitelijk is het voor ons een beetje thuiskomen. We hoeven niet te wennen en genieten onmiddellijk weer van de sfeer en de geuren. Het zien van de motor roept wel wat emoties op en vooral Wim heeft heimwee naar de reis per bike.

Tijdens de nodige koffiepauzes komen de herinneringen aan ons ongeluk boven en we proberen het gevoel een plaats te geven. Misschien als we Hanoi vanavond verlaten en onze reis voortzetten zoals we vier maanden geleden gedaan zouden hebben, dat dan langzaam dat herinnering overgaat in een avontuurlijk gevoel.

Over enkele uren nemen we de nachttrein naar Hué, een totaal nieuwe ervaring voor ons; wordt het afzien met een brak gevoel in de ochtend of ......

Het antwoord hierop beschrijven we over een paar dagen!

Erlinde

Hoi Wim en Annemarie,
Het is net alsof er geen onderbreking is geweest. Geniet ervan! Ik blijf jullie mee volgen.

elleke

Onvoorstelbaar, wij worstelen hier met de kou (eindelijk!) en de laatste loodjes voor de Kerst en jullie lopen rond in die totaal andere wereld. Hopelijk krijgt het avontuurlijke gevoel snel de overhand. Dat zal in een volkomen nieuwe omgeving wellicht makkelijker gaan dan op de plek waar jullie avontuur zo plotseling werd afgebroken. Veel mooie dagen toegewenst!

Louis

Dag Annemarie en Wim,

Goed te zien dat jullie het zo naar je zin hebben. We plakken deze beelden gewoon achter de beelden die we al hebben en vergeten het tussenstuk.
Veel plezier: hier vroor het vannacht 3-4 graden en dat maakt een verschil van 30 graden met jullie!
Veel reisplezier,
Louis en Marjolein

Mieke

Hoi Annemarie en Wim,
Bij het zien van de foto's en het lezen van jullie verhaal over Hanoi, moet ik diverse keren 'schakelen', laat staan wat 'het' met jullie emotie doet! Van 'sneeuwpop' tot korte broek, van koukleumen tot wennen aan de warmte en van DE motor naar het bewuste ziekenhuis.....pfffff. Maar wellicht nodig om nu verder te gaan en jullie reis af te gaan maken. Wij wensen jullie heel veel mooie en helende momenten toe.
En wij zijn weer bevoorrecht om mee te mogen genieten!

Een lieve groet.

Liny

Mooi zoals jullie de draad weer oppakken waar de reis gestopt was...
Ook letterlijk door "jullie" motor op te zoeken en natuurlijk het ziekenhuis en het medisch personeel. Bizar overigens dat die motor het ongeluk schijnbaar met minder deuken overleefd heeft, dan jullie. En gewoon weer op de weg he.
Maar dat geldt voor jullie natuurlijk ook; geweldig hoor. Leuk om te lezen wat de reis ditmaal brengt. Benieuwd wat er nog volgt en hoe de treinreis bevallen is.
Tot de volgende update.
Liefs, Liny

Arina

Dag Annemarie en Wim,

Wat fijn dat jullie vlucht goed verlopen is. Ik kan best voorstellen dat dubbel gevoel dat jullie hebben om weer terug te komen.

Maar gezien het weer, prachtige plekken die jullie (gaan) bezoeken en stralende glimlachen op jullie gezichten, heb ik volle vertouwen dat de droomreis helemaal hervat is.

Geniet ervan!!! (en wees toch voorzichtig ...)

Yours, Arina

John Akkermans

Hallo Wim en Annemarie,

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen.
Geniet ervan en kijk uit voor overstekende van alles.

Groeten John