Annemarie en Wim in América Latina

Dà Lat, een beetje Oostenrijk in Vietnam

De busreis naar Dà Lat verloopt zonder noemenswaardige incidenten. Een reis door het prachtige heuvellandschap van het Centrale Hooggebergte van Vietnam. Wederom veel koffieplantages en koffiebonen die in de voortuinen liggen te drogen. Een afstand van nog geen 200 kilometer en we doen er toch bijna zes uur over. Dat ligt vooral aan het wegdek, want we hebben dit keer een geweldige chauffeur, hij rijdt niemand omver en ontwijkt kuilen en bulten.

Dalat (Dà Lat) ligt op het Lam-Vienplateau op zo'n 1500 meter hoogte en heeft daarmee een gematigd klimaat. Wij vinden het hier overdag heerlijk met zo'n 27 à 28 graden, maar 's-avonds koelt het flink af tot wel 15 graden.

Vietnamezen lopen hier dan rond zoals jullie nu bij – 5° C; mutsen, dassen, handschoenen en dikke winterjassen. Westerse toeristen lopen met zomerbroek en een vestje. Dalat is gebouwd op heuvels en dat geeft het een Oostenrijks tintje. De stad geldt als een van de meest romantische oorden van Vietnam en trekt jaarlijks honderdduizenden Vietnamese toeristen. Het centrum concentreert zich rondom het Xuan-Huongmeer en wordt omzoomd door lage heuvels met naaldbomen en villa's.

Alles is hier geregeld dus een scooter huren doe je inclusief gids. Wij natuurlijk niet, wij gaan op de scooter de bekende bezienswaardigheden zelf opzoeken. Zo komen we bij de erg toeristische Datanlan-waterval, mooi maar teveel flauwekul er omheen, kraampjes op de mooiste plaatsen, teveel Aziatische toeristen die zich alleen maar willen laten fotograferen en bordjes op de meest lullige plaatsen.

Het zomerpaleis van Bao Dai, de laatste keizer van de Nguyen-dynastie verrast ons wel. Het paleis blijkt een gele villa in art-decostijl en dateert uit de jaren dertig. Het interieur verkeert nog grotendeels in de oorspronkelijke staat en het geeft een goed beeld van hoe de keizerlijke familie leefde. Wij zouden er zo in kunnen trekken!!

Dalat, gesticht tussen 1912 – 1920, heeft nagenoeg geen schade ondervonden van de oorlog met de Amerikanen, ook zij hebben wonderlijk genoeg Dalat ontzien bij hun bombardementen.

Tijdens onze rondtocht vinden we een nieuw guesthouse: het zogenaamde 'Crazy House'. Het gebouw is ontworpen door architecte Di Dang Viet Nga, die de mensen dichter bij de natuur wil brengen. Het gebouw (1990 – 2010) is nog niet af, maar al wel in gebruik als guesthouse. Om de naam Crazy House te begrijpen moet je de fotoserie bekijken.

Dalat staat bekend om z'n aardbeien en wijn. Op vele plaatsen in de stad en op de markt worden deze waren met veel elan aangeprezen.

Tijdens het diner laten wij de Dalatwijn uitbundig vloeien. “De wijn heeft een rijke en intense geur van kruiden en rijp rood fruit. Een complexe structuur met een zachte zoete en naar specerijen smakende afdronk. Uitstekend bij pluimvee en gegrild vlees, hier in Azie zo uitbundig gebruikt tijdens het bereiden van de maaltijden.” De wijn smaakt echter eerder naar een goedkoop supermarkt-wijntje ;-)

Tot zover Dalat. Onze conditie laat het nog niet toe om in dit tempo door te blijven reizen. Wij gaan de rust zoeken in Nha Trang, de bekendste badplaats van Vietnam. Tot over een paar dagen!

Mieke

Geniet ze, op het strand, met of zonder Christmas songs!

Philip

Niks mis met een lekker slobberwijntje. Trouwens, het is het gezelschap dat de kwaliteit van de wijn bepaalt. Geniet van zon, zee en strand (kunnen wij slechts van dromen...)!