Annemarie en Wim in América Latina

Ontspanning en actie in Nha Trang

De reis van Dà Lat naar Nha Trang gaat over het Lam Vien Plateau waar het 'Nui Ba U Bi Doup natuurreservaat' onderdeel van uit maakt. Het is een prachtig berglandschap waar de halfverharde weg met haarspeldbochten zich doorheen slingert. We zien diepe afgronden en steile wanden en worden aangenaam verrast door het uitzicht op een hele smalle, maar hoge waterval die zich naar beneden stort.

Als het vlakker en rustiger wordt komen we vrij snel aan in Nha Trang. Deze stad ligt aan de kust van de Zuid-Chinese Zee en grenst ten noorden aan de Cai-rivier. Nha Trang betekent in de taal van de Cham: 'Bamboerivier'. De stad ligt ruim vierhonderd kilometer boven Saigon. Het is één van de bekendste en mooiste badplaatsen van Zuidoost-Azie waar de stranden nog niet worden overspoeld door toeristen, hoewel wij in de omgeving van ons, overigens erg goede hotel (Blue Star hotel) wel veel westerlingen treffen. De kustlijn bestaat uit zo'n vijf kilometer lang zandstrand omzoomd door dubbele rijen palmbomen met uitzicht op de negentien eilanden voor de kust. Het kristalheldere water nodigt uit tot zwemmen, boottochtjes en wat meer. We besluiten wat langer in deze stad te blijven en bedenken een programma met cultureel-historische activiteiten, een snorkeltrip naar de eilanden en lekker luieren op het strand.

De rondtocht in Nha Trang en omgeving doen we per motor. We huren de grootste en zwaarste motor, die in deze stad te vinden is, voor één dag. Het voelt heerlijk en het geeft ons de vrijheid waar we zo naar verlangden. We bezoeken Po Nagar, de Cham-torens die op de noordelijke oever van de Cai-rivier liggen. De bouwwerken die hier tussen de 7e en 14e eeuw verrezen, zijn gewijd aan Po Nagar, de moedergodin van de Cham. De 22 meter hoge noordelijkste toren is een mooi voorbeeld van Cham-bouwkunst. In 965 liet koning Indravarman I er een stenen beeld van de godin Uma installeren. Nog altijd zijn er veel Vietnamezen die hier gaan bidden en offeren. De Cham-torens hebben wel iets van de glorie van Angkor Wat.

We rijden verder langs Kaap Hon Chong, reusachtige rotsblokken steken ver uit in de Zuid-Chinese Zee. We zien de mooie kust en de prachtige vissersdorpjes met autenthieke haventjes, waar het leven al honderden jaren onveranderd verloopt (behalve de scootertjes). We treffen de vissers met hun kleurige bootjes die hun vangst binnenbrengen. De tonijn, makreel, garnalen, kreeft en inktvis wordt vervolgens verhandeld door en aan vrouwen die tegen elkaar staan te schreeuwen (viswijven) om de beste vis te bemachtigen. We zien later de vrouwen met hun vis op de traditionele manier vertrekken, bamboestok met twee manden over de schouders.

Weer later vinden we kleine dorpjes in de bergen die we slechts via een houten bruggetje (tolbrug) kunnen bereiken. Als we weer in een wat groter dorp zijn moeten we even later opzij voor een kleine kudde waterbuffels die dwars door het dorp strompelt en de spoorlijn moet oversteken.Terug in de stad bezoeken we de kathedraal en de Long-Sonpagode. De pagode staat aan de voet van de heuvel Trai Thuy met bovenop de heuvel een 12 meter hoog Bhoeddha-beeld dat in 1963 werd opgericht als symbool in de strijd tegen de katholieke president Diem. Even later hebben we vanaf de kathedraal goed zicht op de boeddha van Long Son die hoog boven de stad uit toornt.

De vierde dag gaan we mee met een 'real snorkeling boat trip, sure no partyboot'. We komen bij Mun Island waar het azuurblauwe water uitnodigt tot snorkelen. En we gaan snorkelen; nog nooit gedaan en dan is het even wennen, vooral voor Wim die bijna verdrinkt ;-) als hij een lading zeewater in zijn longen krijgt. Door helder zicht op het gevarieerde koraalrif en de tropische visrijkdom in deze zee wanen we ons in een openlucht-aquarium. Voor de lunch varen we naar Bamboe Island om op de boot van tonijn, garnalen, inktvis en groenten te genieten. We laten ons de maaltijd goed smaken na zoveel actie.Weer naar een ander eiland, Mot Island dit keer, om nog meer te snorkelen en te zwemmen. Als we om drie uur aan het fruit en de koffie zitten, zijn we alle twee zo rood als een kreeft. We moeten dan nog drie kwartier terugvaren, om half vijf zijn we weer bij ons hotel. We maken ons op voor de laatste avond in Nha Trang.

We hebben heerlijke dagen gehad in en om Nha Trang, maar zoveel zon en zee is voor ons wel weer even genoeg geweest. Vanavond vertrekken we met de nachttrein naar Ho Chi Minh City (Saigon) voor de afronding van onze reis. Eindelijk terug op de bestemming waar onze reis op 1 mei begon. Hoe zal nu zoveel maanden later Saigon op ons overkomen? We zullen schrijven over........

Philip

Wouw, fantastisch verhaal over Nha Trang. Tsja, Saigon wacht....