Annemarie en Wim in América Latina

Toegang geweigerd

Vijf uur in de ochtend: plassen, douchen, tandjes poetsen en rugzakken inpakken en dan snel naar het vliegveld in Saigon omdat China Southern Airlines niet op ons zal wachten wanneer we te laat komen.

Op het vliegveld verschijnt de eerste baliemedewerker pas om kwart over zes en om half zeven kunnen we dan eindelijk inchecken.

Dan gebeurt wat slechts in je ergste dromen voor komt: we mogen niet vliegen! China staat ons namelijk niet te toe om te vliegen op Guangzhou (zuid-China) omdat we geen visum hebben.

Het is weliswaar een aansluitende vlucht, maar we landen in de middag en vertrekken pas weer in de ochtend en dat is overnachten!!!!!!

Als je in China een aantal uren moet overbruggen op het vliegveld en het betreft twee data (in dit geval 2 en 3 januari) dan moet je een visum hebben. In Peking zou dat geen probleem zijn (je krijgt dan op het vliegveld een visum voor één dag) maar in Guangzhou hebben ze geen visumbalie. We mogen dus niet mee met het vliegtuig dat nu uit Saigon vertrekt, onze stoelen blijven leeg.

We blijven aanvankelijk rustig, maar raken langzaam geirriteerd en maken uiteindelijk toch ruzie, met als eindresultaat .......... géén toegang tot het vliegtuig.

Met de taxi naar het hoofdkantoor van China Southern in het centrum van Saigon. Het is inmiddels half negen en ons vliegtuig is al vertrokken. In het hoofdkantoor doen we alles nog eens dunnetjes over met als eindresultaat: nada, nul, niks.

Het hoogst haalbare is een vlucht op woensdag aanstaande, we komen dan pas donderdagavond thuis. En dan is het overigens nog niet zeker of we niks hoeven bij te betalen want China Southern is slechts een transporteur en zij zijn (naar eigen zeggen) niet verantwoordelijk voor visa.

Eén belangrijke raad: boek nooit een vlucht via China Southern Airlines.

Grote kans op een overboeking (heenreis) en China heeft spelregels die bij de meeste reisbureau's niet bekend zijn. Dit soort problemen komt vaak voor bij China Southern Airlines, volgens de baliemevrouw. “Don't get angry en please don't cry” blijft ze maar zeggen.

Met de taxi weer terug naar The International Airport of Saigon.

Het ticketbureau hoort ons verhaal aan en adviseert ons om de strijd op eigen terrein te voeren met het kantoor van China Southern in Amsterdam en/of met D-reizen die voor ons de tickets geregeld heeft.

We kopen nieuwe tickets bij Vietnam Airlines en kiezen voor een rechtstreekse vlucht naar Parijs. Kost ûn pôar sente mâr dan hèdde ok wè! Onze vlucht vertrekt vanavond na elven en we zijn morgenvroeg om half zeven al in Parijs. Vandaaruit snellen we met de TGV naar huis. Misschien zijn we maandag wel gewoon op ons werk ;-)

Philip

Erg vervelend.... Alvast een goede vlucht toegewenst vanavond en vannacht!

Chris

... en ik maar denken dat ik de enige was die niet met vliegtuigen overweg kon...

Arina

Toch weer een rare einde, hoe krijgen jullie het voor elkaar?!. Maar... gelukkig zijn jullie deze keer wel gezond, niet gewond en via een prachtig en romantisch Parijs reizen jullie terug.

Tot gauw in "kouwe" Nederland,
Arina

Linda

Ik hoorde gisteren van Robin dat jullie veilig thuis zijn gekomen. Dus uiteindelijk de reis toch afgemaakt.

De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar! In goede gezondheid...

Groeten Linda

worldpictureservice

Welkom thuis!
T'is jammer maar helaas ....
"Denkt aleer gij doende zijt en doende denkt dan nog" ... zo zei mijn vader zaliger altijd. Niet van te voren geinformeerd, misschien?
Ikzelf heb lange tijd geleden (!) voor een verblijf van slechts 5 nachtelijke uren een visum voor de VS moeten aanvragen vanwege een aansluitende vlucht Amsterdam-Miami- Lima. Ik wist er gelukkig van.

De vliegmaatschappij is naar mijn mening niet verantwoordeljik. Zij moeten doen wat het land hun voorschrijft.
Toch veel succes gewenst!