Annemarie en Wim nu naar Zuid-Amerika

Fotoseries

Hieronder vind je een overzicht van alle fotoseries.

Colombia

Colombia is niet alleen guerrilla-bendes en drugskartels, het is ook een ongelofelijk mooi land met prachtige natuur en vaak goede wegen. Het is ook een redelijk welvarend land door de industrie in centraal Colombia (Bogota en Medellin). Daarnaast is Colombia ook olieproducent, het Cusiana-veld, 250 kilometer ten noordoosten van de hoofdstad Bogotá, bevat volgens ramingen een reserve van 1,5 miljard vaten olie en het nabijgelegen Cupiagua-veld nog eens 500 miljoen vaten. Die totale hoeveelheid zou voldoende zijn om Nederland op basis van de huidige consumptie zeven jaar lang van olie te voorzien. Inmiddels is de veiligheid in Colombia sterk verbeterd. Volgens de Nederlandse Rijksoverheid komen zware criminaliteit en terrorisme nog steeds voor en zijn er nog steeds gewapende conflicten met kleine guerrillabewegingen die zich bezighouden met drugshandel, ontvoeringen, afpersing en smokkel, maar wij merken daar niets van. We nemen de adviezen wel serieus en met name ‘s-avonds nemen we vaak een (fiets/moto) taxi van en naar het hostel. We hebben onze route per auto van midden-, naar noord-Colombia zorgvuldig gepland, maar reizen en overnachten wel in risicogebieden. Wees gerust, we schrijven dit verhaaltje vanuit ons Hostel in het oude centrum van Cartagena dat is ondergebracht in een historisch pand. Ooit gebouwd door een Spaanse heerser, later o.a. klooster en nu heeft het meerdere functies: Hostel, school, kerk, Art-galerie en café, leuke mix van mensen zo overdag ;-)

Peru deel drie: Amazone Treehouse Lodge

Hoe bijzonder om in de jungle te ziijn met je kamer ook nog eens hoog in de bomen. Onze verwachtingen m.b.t. The Amazone Treehouse Lodge zijn meer dan uitgekomen, wat een ervaring, wat 'n luxe en hoe bijzonder om te beleven. We hebben er geen woorden voor, zover in de jungle ver weg van alle hectiek...... Zelfs het stadje van waaruit we vertrokken is een eiland, alleen te bereiken via de lucht of via het water. Vooralsnog gaan we komende dagen nog verder de jungle in en proberen we de grens met Colombia te bereiken om vervolgens door Colombia te trekken. Van daaruit zien we wel weer........ Onze route is dus sterk aangepast........

Peru deel 2: Cusco en Machupicchu

Cusco is een voormalige Inca-stad in de zestiende eeuw veroverd door de Spanjaarden. Van deze kolonisatie is niet zoveel meer te zien, volgens een gids vanwege een aardbeving. Het bovenste gedeelte tegen de berg op is nog het autentieke Incadeel van de stad. Vanuit Cusco reizen we per trein naar Aguas Calientes, een kleine plaats aan de voet van de Machupicchu een ruïnestad van betekenis, maar vooral de ligging in de omgeving is indrukwekkend. We hebben dat vooral mooi kunnen zien vanuit de Zonnepoort, anderhalf uur klimmen nog boven Machupicchu. Voor de zogenaamde Incatrail moet je maanden van te voren reserveren dus wij hebben gekozen voor de rechtstreekse klim van ongeveer 2 uur. Dat hebben we twee dagen achtereen gedaan met overnachting in Aguas Calientes, zodat we optimaal konden genieten van dit fantastische restant uit het Inca-tijdperk. De vergelijking met Angor Wat in Cambodja gaat niet helemaal op, maar beide Ruïne-steden zijn wel van vergelijkbare proporties en zeer indrukwekkend.

Peru deel 1: Puno, Belmond Andean Explorer

Van Bolivia naar Peru is op zich niet zo'n grote overgang, maar de dingen die we beleven wel. Wie heeft ooit een treinreis gemaakt waar alles voor je gedaan wordt, je twee leren tassen krijgt voor je dagelijkse spullen (de rest wordt voor je opgeslagen ergens in de trein, drinken en eten zoveel je wilt de hele dag door ;-) Een treinreis dwars door het Andesgebergte langs het grootste meer in Zuid-Amerika. Je kunt dit niet in foto's vatten dus maak deze reis gewoon een keer........

Bolivia deel 2 vanuit La Paz; Death Road en Zipline

Verrassend La Paz met daarbij spanning en sensatie tijdens mountainbiking over the Death Road en het overbruggen van een kloof via een zg 'zipline'. Sommige dingen moet je gedaan hebben ;-) Van beide komen nog filmpjes, maar mocht je nieuwsgierig zijn Google dan op Death Road Bolivia. De route is goed op weg de toeristenattractie te worden van Bolivia. De tocht voert over spectaculaire richels en de schoonheid van de watervallen en diepe ravijnen overvalt je.

Bolivia deel 1; zoutvlaktes en Sucre

Daadwerkelijk een hele dag over de zoutvlaktes rijden: honderden kilometers ver zonder een keer op dezelfde plek te komen!!! Je kunt er dus als vreemde echt verdwalen (zonder kompas). Wat een ervaring en hoeveel schoonheid kun je eigenlijk hebben op een dag. Sucre is waarschijnlijk de mooiste stad van Bolivia en is terecht opgenomen op de Werelderfgoedlijst. Drie dagen om te bekomen van de hoogliggende gebieden van Bolivia. Minder zuurstof betekent ook minder energie en dus alles een tandje lager.

San Pedro de Atacama in Chili

Rondom een oase in de Atacama Woestijn is het stadje (dorp) San Pedro gesitueerd. Inmiddels een echt toeristische trekpleister vanwege de bijzondere ecosystemen in dit dorre landschap. Wij gingen vooral voor de geisers en we hebben er van genoten. Het is er overigens in deze periode best koud, 's-nachts niet meer dan 4gr en overdag hooguit 16gr.

Van Argentinië naar Chili dwars door Andesgebergte

We plannen twee plaatsen op het bovenste dek, helemaal vooraan in de bus. Het wordt een onvergetelijke prachtige rit door het Andesgebergte. We rijden vijf uur door de hoogvlakte van deze bergketen. Na elke berg die we passeren komt er weer een hoogvlakte van ongekende omvang. Een reis op meer dan 4200 meter hoogte waar uiteraard nog veel ijs en sneeuw ligt.

Stad Salta en provincie Salta + provincie Jujuy

Salta is een fijne, mooie en leuke stad waar we met heel veel genoegen drie dagen geweest zijn. We hebben dit keer gekozen voor avond-beelden waar je niet alleen kunt zien dat er nog veel koloniale gebouwen zijn en waardoor ook de sfeer in deze stad zichtbaar is. Altijd mensen op straat, in het park en vaak ook muziek waar mensen naar luisteren. Daarna gaan we drie dagen met een gehuurde auto de omgeving in, totaal zo'n 1500 km over vaak onverharde wegen. De bergen en nationale parken die we zien ontroeren ons. De schoonheid van de natuur in het noordelijk deel van Argentinië is van ongekende grootsheid. De auto krijgt het flink te verduren wat we wederom verbloemen door de auto volledig te laten cleanen. We hebben 280 foto's teruggebracht naar een kleine vijftig waarmee we de regio eigenlijk tekort doen.

WildWest Paraguay deel 2

Verdwalen met Tom Tom kan hier echt...... Het is hier het wilde westen waar trekpaarden vervangen zijn door grote tractoren en paardenkoetsen door 4x4 pick-uptrucks. We genieten van ons verdwalen en treffen een reuzen Ooienvaar en een reuze Miereneter. We ontmoeten weer verschillende mensen die ons veel informatie geven. Paraguay loopt economisch wat achter, maar is een cool land ;-)

WildWest Paraguay deel 1

Op weg naar het vlakke en dorre noorden verwachten we geen bijzonderheden, maar de werkelijkheid is anders. Kadavers langs de weg en honderden kilometers geen zijwegen. Een grotere plaats waar we willen logeren blijkt niet meer dan een nederzetting. Het tweede deel van de route is onvoorstelbaar slecht. De gaten worden steeds groter en met slalommen alleen redden we het niet meer, soms moeten we zelfs van de weg af. We komen in een soort Duitse enclave.

Eerste kennismaking met Paraguay

Grensovergang van Iquazu (Argentinië) naar Paraguay is leuk via de pont. De eerste kennismaking verloopt zo goed dat we in een klein dorp direct over de rivier/grens een nachtje blijven logeren. Het is wel een sjofel hotel..........voor een nachtje ;-) Reis met de omnibus (hele luxe) is een ramp, de temperatuur in de bus wordt op 16/18 graden gehouden en dat is wat koud voor iemand in een rokje en korte mouwen. We waren inderdaad even 'n trui vergeten ;-( Asuncion is en oud koloniaal stadje waarvan niet zoveel meer over is door de rigoreuze verbouwingen. We krijgen wel een mooi beeld van de politieke en economische strubbelingen tussen overheid en protesterende boeren. De boeren gaan vaak in de avond de straat op en maken veel misbaar, waarbij ook auto's het regelmatig moeten ontgelden. Het gesprek tussen Annemarie en de vrouwelijke reporter geeft ons duidelijkheid over de problematiek. Asuncion is ons ook wel weer iets te druk en teveel verkeer, we willen naar het binnenland en wel per auto...........

El Parque Nacional Iguazu

Foto's van de wondelijke watervallen, omgeven door prachtige natuur. Van de drie grootste watervallen ter wereld zijn de Iguazu watervallen misschien wel de meest spectaculaire. Wij zijn in ieder geval helemaal weg van dit beschermd natuurpark. Paseo Gran Aventura is 'n ware belevenis. De watervallen zijn overigens niet te fotograferen; de drie kilometer brede waterval is zo enorm dat het natuurspektakel alleen vanuit de lucht helemaal te zien is. Rekening houdend met de stand van de zon, draait hier tegen de klok in, zijn we de 2 dagen steeds aan het einde van de dag boven de Garganta del Diablo (Keel v.d. Duivel) geweest. Iguazu watervallen is een ervaring om nooit meer te vergeten ;-)

Buenos Aires

Inchecken bij de SeaCat is alsof je gaat vliegen, uur van tevoren aanwezig, lange rijen. Douane voor Uruguay en vervolgens de douane voor Argentinië. Buenos Aires is een metropool met veel verkeer en prachtige gebouwen. Staat in het zuidelijk halfrond bekend als het Parijs van het zuiden. De foto's kunnen dat bevestigen. Het is hier nu wel iets te koud, onze kleding kan het maar net aan. Je ziet: de havens van Rotterdam, centrum Parijs, protestmarsen en oude volkswijken.

Uruguay

Per Kia door Uruguay was een beleving vooral door de staat van de wegen. Bijzonder was de leuke Estancia waar we twee dagen hebben doorgebracht. Interessant land waar weinig Europese toeristen komen. Het binnenland is uitgestrekt en rustig. Het verkeer in Uruguay is prima te doen ook in Montevideo, overal eenrichtingsweg.

Auto's spotten in Uruguay

Twee dagen met de Kia Picanto door Uruguay en dit is het resultaat. We willen graag een paar auto's invoeren naar Nederland ;-)

Montevideo

We zijn slechts twee dagen in Montevideo geweest. Het is een stad vergelijkbaar met Europese steden als Brussel, met in de buitenwijken veel verval. Een mooi optreden beleefd van 'Orquesta filarmonica de Montevideo' in Teatro Solis. Mooie stad, maar niet een stad waar we lang willen verblijven. We trekken met een gehuurde auto het binnenland in. 

Rio de Janeiro (leven in de Favela)

Onze trip naar Rio de Janeiro hadden we ons vooraf anders voorgesteld. We kozen voor een verblijf in de Favela en dat heeft veel invloed gehad op onze belevenis van deze bijzondere stad. Prachtige stranden, bergachtige omgeving, flatgebouwen en de Favela. Dichter op de bevolking leven als wij hier gedaan hebben kan bijna niet. We hebben daardoor leuke en inspirerende mensen leren kennen, maar ook de zelfkant van deze stad. We hebben het belang van onderwijs ook mogen waarnemen en kunnen bespreken met de directeur van een school in Favela Babilonia. Foto's van mensen, huizen in de sloppenwijk, strand, berggebied en leuke aapjes die bananen stelen.

Tres Marias

Fantastische omgeving Fazenda Tia Dora om even tot rust te komen na een drukke stad. Het is niet alleen een mooie exotische, maar ook een erg afgelegen plek met weinig verharde wegen. We gaan weer lopen, weer te ver en ook nog eens over zeer stoffige wegen. Gelukkig vinden we een afgelegen meertje bij een waterval (althans in het regenseizoen een waterval) om lekker even te zwemmen. Mooi avontuur voor ons, het schrikbeeld van onze lieve manager die zich na zes uur wel wat zorgen ging maken.

Reizen

Het lijkt zo leuk reizen................Lees dan dit verhaal en oordeel opnieuw. Vier foto's om dit verhaal te ondersteunen hi hi

Brasilia

Een stadsplattegrond in de vorm van een vliegtuig, geen gelijkvloerse kruisingen en eigenlijk nog geen echte geschiedenis. Symmetrie blijkt erg belangrijk voor stedenbouwkundige Lucio Costa. Leven downtown is erg gezellig en goedkoop, we verblijven er graag. Leuke kathedraal, museum en biblotheek op 'n rijtje. Mooie architectuur zoals o.a. Teatro Nacional. Vanuit de televisietoren hebben we mooi zicht op de vormgeving van deze prachtige stad.

Rio Verde

Na Pantanal even een tussenstop in Rio Verde. Ook behoefte aan goede WiFi, is in de jungle niet zo snel. We zien wederom een werkstad waar alles vroeg dicht is. Gelukkig toch nog een pizaria dicht bij hotel ;-) Groot verschil tussen arm en rijk zoals overal in Brazilië. Heb ook de motor gevonden om verder te reizen !!!!!!!!!!

Pantanal

Kanoën over de Miranda rivier, wandelen door de jungle, vissen op piranha's, varen in the wetland, avondtocht over de rivier met lichtbundel en paardrijden op Fazenda Sao Joao. We hebben het allemaal gedaan en zonder kleerscheuren als je muskito-steken niet meetelt.

Campo Grande

Vijftien uur in de nachtbus naar Campo Grande, en een avondje uit in deze werkstad. De volgende dag om acht uur per Fiat in viereneenhalf uur naar natuurgebied Pantanal. Een interessante reis met leuke aanwijzingen van onze chauffeur. We hebben de eerste kaaiman gezien ;-)

Sao Paulo

Behalve daklozen, kantoorgebouwen, park Ibirapuera en de cathedraal zien we ook dat een flink deel van de Brazilianen op Bio-ethanol rijdt. Ethanol is een alternatief voor Benzine en wordt gemaakt door vergisting en destillatie van suikerriet. Overigens is het bij ons nog niet zo slecht gesteld met de NS tijdens de spits zoals je kunt zien op de laatste foto.

Landen en route

Letterlijk een paar weken ondergedoken, we weten nu hoe onze route ongeveer zal lopen en welke landen we zullen aandoen. In onze overwegingen hebben we veiligheid vooropgesteld ;-) We starten in Brazilië en reizen via Uruguay, Argentinië, Paraguay, Chili, Bolivia, Peru, VS, Mexico om te eindigen in Cuba met een paar ontspannen weken

Toegang geweigerd

De laatste avond in Saigon is heerlijk. Dan gebeurt de volgende ochtend wat slechts in je ergste dromen voor komt: we mogen niet vliegen! China staat ons namelijk niet te toe om te vliegen op Guangzhou (zuid-China) omdat we geen visum hebben. Het is weliswaar een aansluitende vlucht, maar we landen in de middag en vertrekken pas weer in de ochtend en dat is overnachten!!!!!! Als je in China een aantal uren moet overbruggen op het vliegveld en het betreft twee data (in dit geval 2 en 3 januari) dan moet je een visum hebben. In Peking zou dat geen probleem zijn (je krijgt dan op het vliegveld een visum voor één dag) maar in Guangzhou hebben ze geen visumbalie. We mogen dus niet mee met het vliegtuig dat nu uit Saigon vertrekt, onze stoelen blijven leeg. Toch zijn we een dag later met Vietnam Airlines, metro naar Gare du Nord, Thalys naar Rotterdam en de trein naar Den Bosch weer thuis.

Terug in Sài Gòn: bestemming bereikt!

Vier maanden later dan oorspronkelijk de bedoeling was zijn we terug in Ho Chi Minh City (Saigon). Nieuwe en bekende indrukken die we kunnen vastleggen en op deze manier met jullie delen. Het is nu één januari 2010, vijf uur in de middag en we gaan zometeen de laatste avond in Indo-China beleven. Het continent dat we zo intensief beleefd hebben. Het continent dat ruim acht maanden ons leven beheerste. Indo-China is letterlijk en figuurlijk onderdeel geworden van ons leven.

Ontspanning en actie in Nha Trang

Voor onze huidige conditie ligt het reistempo iets te hoog, maar we liggen ook iets voor op reisschema. Een mooi moment om wat rustdagen in te lassen op onze volgende bestemming: Nha Trang; een populaire badplaats in Vietnam, zowel voor binnenlandse als buitenlandse toeristen.

Dà Lat, een beetje Oostenrijk in Vietnam

Bij aankomst in Dalat is het heerlijk warm, maar 's-avonds koelt het af tot zo'n 15 graden, brrrr. Dat valt even tegen zeker in combinatie met de opdringerige verkopers. Echter, als we een beetje thuis zijn in de stad, blijkt Dalat een gemoedelijke stad, met mooie natuur, interessante bezienswaardigheden, leuke plaatsen om te vertoeven en aardige Vietnamezen.

Centrale Hooglanden van Vietnam

We gaan weg van de kust, de Centrale Hooglanden in. De eerste bestemming is Kontum, maar in dit stadje is weinig te beleven dus reizen we de volgende dag meteen door naar Buon Ma Thuot, de koffiestad van Vietnam. Daar trekken we met de scooter een dagje het platteland op..

Hoi An en My Son

Op aanraden reizen we niet naar Danang, maar naar Hoi An. Ondanks dat het er verschrikkelijk toeristisch is, hebben we geen spijt: Leuke sfeer, prachtige gebouwen en lekker eten. Daarnaast bezoeken we de tempels van My Son. Iets minder bijzonder en bijzonder koud ;-)

De keizerlijke stad Hue

Na een heerlijke treinreis in de nacht van zondag op maandag komen we aan in Hue. Hue is niet alleen een voormalig Keizerlijke stad, maar tevens de culturele en educatieve hoofdstad van Vietnam. Stappen we toch weer op de scooter......?

Hernieuwde kennismaking met Hanoi

Na een vermoeiende vliegreis (drie keer overstappen!) komen we aan in het ons vertrouwde Hanoi. De temperatuur is heerlijk, het tijdsverschil nog even wennen. Naast de bekende plekken bezoeken we ook de tempel van de literatuur, gewijd aan Confucius.

Herstellen kan ook tijdens Boulevard (theaterfestival te 's-Hertogenbosch)

Na thuiskomst hebben we ook momenten van plezier en geluk gekend omdat lieve vrienden en familie met ons op pad gingen.

De 24 uur van VN naar DB

Na een lange, lange reis zijn we eindelijk weer thuis. Een andere thuiskomst dan we 3,5 maand geleden bedacht hadden, maar in deze omstandigheden voelt het goed weer in ons vertrouwde huis te zijn, omringd door lieve familie en vrienden.

Afscheid van l'Hopital Francais

De laatste dag is aangebroken. Morgen nemen we afscheid van de aardige verpleging, onze doktoren en de Franse directeur voor wie wederzijds respect is ontstaan. Nog een laatste blik in het hotel waar we langst verbleven....

Transport in Indo-China

Transport over water en over land. Van personenvervoer tot landbouwwerktuigen. We hebben er erg veel plezier in gehad deze bijzondere voertuigen te gebruiken en te fotograferen en tot één serie te verwerken. Hierbij een selectie van de meest bijzondere. Wellicht is de hele serie nog eens te bekijken op een Indo-China avondje als we weer hersteld zijn.

Laatste dag op de motor en een ziekenhuisimpressie

Op onze laatste motortocht hebben we nog enkele foto's genomen die we jullie niet willen onthouden. Dan volgt onvermijdelijk de ziekenhuisimpressie gemaakt met Annemarie's mobieltje.

Halong Bay en Ninh Binh; karstlandschap in het water en op het droge

Loodrecht in de zee staande rotsen die we per boot verkend hebben. Prachtige baaien, heerlijk weer en een overnachting dobberend op zee. Een paar dagen later zo'n zelfde landschap, maar dan op de motor verkennend, op het droge.

Hanoi en de weg daarheen

De route van Laos naar Vietnam is buitengewoon slecht door de zware regenval. Als we aankomen in Hanoi is dat gauw vergeten, wat een metropool, wat een geweldige stad die aan Parijs doet denken. Zo'n mooie stad is eigenlijk in foto's niet te vangen, maar we doen toch een poging.

Avontuurlijke trektocht met overnachting in de bergen

We maken een geweldige, maar ook zware tocht door de bergen en we overnachten bij de Ahka-gemeenschap in een klein bergdorpje op bijna tweeduizend meter hoogte. We horen over opiumteelt, opiumgebruik en handel in opium. We drinken whiskey met de mannen uit het dorp en slapen met z'n vijven in een hut. De natuur is overweldigend, de dorpsgemeenschap leeft nog in de middeleeuwen, maar de dorpsbewoners zijn erg gastvrij.

Van Luang Prabang naar Muang Sing (Noord-Laos)

Van een mooie, sfeervolle stad varen we met de slowboat via een prachtige route naar een dorpje zonder stroom. Vervolgens met weer zo'n boot naar de gouden driehoek (op zoek naar de opium...).

Vientiane, Vang Vieng, Phonsavan en Phou Khoun

Van de weinig interessante hoofdstad reizen we via het toeristische Vang Vieng naar Phonsavan dat op 1600 meter hoogte ligt. Om het toerisme een beetje te ontvluchten verblijven we tenslotte twee dagen in het bergdorpje Phou Khoun.

Centraal Laos

Onderweg van Tad Lo, via Savannakhet en Thakhek naar de hoofdstad Vientiane. Pogingen om door de bergen te trekken zijn helaas mislukt, maar gelukkig hebben we in Savannakhet een leuke tijd gehad.

Si Phan Don en de hoogvlakten van Bolaven

Si Phan Don, of in de volksmond: vierduizend eilanden. Een prachtige eilandengroep in het uiterste zuiden van Laos, onze eerste kennismaking met dit land. Na twee dagen reizen we door naar Tad Lo, op de hoogvlakten van Bolaven, op zo'n 1000 meter hoogte.

Vakantiegevoel in Banlung

In Banlung, een klein bergstadje (dorp) in het noordoosten van Cambodja, hebben we de ideale logeerplek gevonden. We wonen nu zo'n drie dagen in een soort bamboe-bungalow op houten palen en een palmbladeren dak. De bungalow heeft een geweldige veranda (plus hangmat) met een prachtig uitzicht over het dal. Er zijn meerdere paalwoningen die op verschillende hoogte staan en te bereiken zijn via loopbruggen. Met andere woorden 'het echte vakantiegevoel'.

Dolfijnen, ziekenhuizen en guesthouses

Omdat we de laatste dagen vooral met de bus hebben gereisd even wat ander fotomateriaal en informatie over Cambodja.

Angkor Wat 2

We hebben eindelijk weer een snellere verbinding dus kunnen we nu de foto's van het hoogtepunt van Angkor Wat laten zien.

Angkor Wat

Het hoogtepunt van het bezoek aan Cambodja. De indrukwekkende paleis-tempels uit de 9e tm 14e eeuw.

Battambang

Na een korte tussenstop in Pursat komen we in Battambang, de tweede stad van Cambodja. Met minder bezienswaardigheden dan Phnom Penh, maar we huren wederom een scooter en verkennen de omgeving...

Phnom Penh

De parel van Zuid-Oost Azie, het Parijs van Indo-China. Prachtige stad, maar met een triest verleden.

Sihanoukville en Riem National Park

De enige zeehavenstad van Cambodja met mooie witte stranden en een tocht door een beschermd natuurgebied.

Scooterdag regio Kampot

Van Kampot naar Kep, een voormalig badplaatsje aan de zuidkust van Cambodja. Daarna het platteland op.

Van Chau Doc naar Kampot (Cambodja)

Via de markt van Chau Doc vertrekken we per scootertaxi naar de Cambodjaanse grens.

Chau Doc, Vietnam

Middelgroot stadje aan de grens met Cambodja.

Boottocht door het binnenste van de Mekong

Met zo'n klein bootje kom je overal en heb je de échte Delta gezien.

CanTho

In CanTho gaan we op de scooter en maken we een bootreisje door de Mekong Delta. Slechts twee dagen en zoveel gezien en meegemaakt.

De busreis van Saigon naar Vinh Long

Gemakkelijker dan verwacht waren we met het locale vervoer in vier uur in Vinh Long (178 km).

Cu Chi tunnels

Vandaag stonden de Cu Chi tunnels op het programma; het tunnelstelsel dat de Vietcong tijdens de Vietnamoorlog groef om heimelijk aan te vallen.

Ho Chi Minh

De eerste dagen in Vietnam.

Het vertrek en nu al in Hong Kong

Tussenstop in Hong Kong

Met de juiste hoedjes

Klaar voor de reis

Volledig in tropiastijl